Kvalitetsvurdering med Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS-3): Norddjurs kommune 2017

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

2 Downloads (Pure)

Abstract

Denne rapport omhandler en undersøgelse af kvalitet i dagtilbud i Norddjurs Kommune. I undersøgelsen anvendes den internationale evalueringssmetode ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale, version 3 ), der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen). Undersøgelsen bygger endvidere på et litteraturstudie om baggrund for og metodiske implikationer af brugen af ERS-værktøjerne (Næsby, 2016), en undersøgelse af overensstemmelse (alignment) mellem ECERS-3 og den pædagogiske læreplan (MBUL, 2016c; Næsby 2017) og en formidling af forskningsviden om hvad, der skaber kvalitet i dagtilbud og hvilke kendetegn på kvalitet, der på den baggrund kan formuleres (bl.a. Christoffersen et al, 2014; Næsby, 2014; 2017; Taggart et al, 2015).
Rapporten indgår som videre grundlag for arbejdet i forskningsprojektet ” Kvalitet i dagtilbud” ved University College Nordjylland. Formålet er her dels at skabe et forskningsbaseret videngrundlag for, hvordan og hvorvidt et evalueringsværktøj, der måler global kvalitet, kan anvendes i en dansk national kontekst som et værktøj til kvalitetsvurdering og kvalitetsudvikling i dagtilbud, dels at afdække hvordan dagtilbud i Danmark møder de internationale kvalitetsstandarder, der er indlejret i ECERS-3
Formålet med den empiriske undersøgelse af dagtilbud i Norddjurs Kommune er – som delprojekt og sammen med observationer i andre kommuner – at undersøge, hvad der er høj kvalitet i dagtilbud i Danmark, og om der empirisk kan påvises sammenhæng mellem kvalitet og børn i udsattes positioners muligheder for læring og udvikling.
Rapporten viser at det generelle gennemsnitlige fund, på tværs af observationer i alle dagtilbud i Norddjurs Kommune kan karakteriseres ved scoren 2,5 (2,449). Bag dette gennemsnit ses betydelige forskelle mellem dagtilbuddene. Både hvordan de scorer gennemsnitligt i forhold til hinanden, og hvordan det enkelte dagtilbud scorer.
Konklusionen er altså, at kvaliteten i Norddjurs Kommunes dagtilbud (n=17) i samlet gennemsnit er 2,5; men data viser også, hvilke styrker dagtilbuddene har, og at der tegner sig et mønster på, hvad dagtilbuddene kan gøre for at opnå en højere score.

OriginalsprogDansk
Antal sider94
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater