Læremiddelanalyse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dansklærere har, sammenlignet med andre faggrupper, en umiddelbar fordel, når de skal analysere læremidler. Det skyldes, at de fleste læremidler er tekster, man kan analysere med danskfaglige metoder til tekstanalyse. Denne fordel er imidlertid også forbundet med en risiko, fordi det danskfaglige perspektiv nemt skaber blinde vinkler, fx en tendens til at prioritere den sproglige fremstilling. Udfordringen består i, at der anvendes mange forskellige typer af læremidler i dansk, der kræver forskellige analytiske greb og vinkler. Digitale værktøjsprogrammer anvendes som funktionelle læremidler, der kræver indsigt i betydningen af brugervenlighed og brugergrænseflader. Lærebogssystemer og fagportaler anvendes som didaktiske læremidler, der kræver en analyse af det indbyggede didaktiske design. Derfor er der behov for et fagsprog om læremidler.
OriginalsprogDansk
TitelLærerprofiler i dansk : Nye mål og kompetencer 1
Vol/bindbind 1
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2014
Udgaveførste udgave
ISBN (Trykt)978-87-593-1910-9
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • læremidler

Citationsformater