Læremidler i didaktikken - didaktikken i læremidler

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Læremidler udgør en central reformstrategi i skolen, og denne bog præsenterer en teoretisk bearbejdning, der modsvarer deres betydning i praksis. Bogen sætter læremidler på didaktikkens landkort ved at drøfte centrale spørgsmål med eksempler fra historiske og aktuelle læremidler.

Hvad er et læremiddel, og hvordan kan man forstå dets redidaktisering?
Hvilken status har læremidler i didaktisk modeltænkning, og hvilket didaktisk grundlag skal man bygge på?
Hvilken rolle spiller tolkning i læremiddelanalyser?
Hvad er læremiddelanalyse og kvalitet i læremidler?

Bogen er skrevet med lærernes grund- og efteruddannelse for øje, men den kan også anvendes i gymnasie- og universitetsverdenen som et alment bidrag til en didaktisk teori om læremidler.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedÅrhus
Forlag1085-6862
Udgave1. udgave
Antal sider305
ISBN (Trykt)978-87-795-5965-3
StatusUdgivet - 2012
NavnMål og midler

Emneord

  • læremidler
  • folkeskolen
  • didaktik

Citationsformater