Lærerautoritet er medieret af digitale teknologier

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Efter en periode at have været delvist hengemt som relevant pædagogisk begreb, begynder autoritet igen at blive fremhævet som en central komponent, når vi skal beskrive, forstå og udvikle lærerens arbejde. Denne artikel er et teoretisk bidrag til en samtidig fortolkning af autoritetsbegrebet som et relationelt fænomen, der kan tage forskellige former, og hvor klasseværelsets mangefold af teknologier også spiller en aktive roller i mediering - dvs. styrkelse og svækkelse - af lærerens autoritet. Artiklen tager udgangspunktet i en sammentænkning af den fransk-russiske filosof Alexandre Kojèves autoritetsteori og begrebet om mediering hentet fra teknologifilosofien. Formålet er at bidrage til en forståelse af lærerautoritet, hvor også teknologien bliver skrevet ind som en aktiv medspiller i klasseværelsets autoritetsspil samt give begrebslige redskaber til at reflektere over og planlægge, hvordan egen undervisning og autoritet kan påvirkes af og understøttes vha. teknologier.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind8
Udgave nummer13
Sider (fra-til)38–54
Antal sider17
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - 2023

Citationsformater