Abstract
EN LÆRER UNDEN AUTORITET HAR VANSKELIGHEDER.
”Har jeg lov til at bestemme?”, ”Er mine normer de rigtige?”, ”Bliver jeg nu upopulær?”
Man hører især nye lærere fortælle om ubehag og tvivl om autoritet og lærerrolle.
Samfundet har stillet læreren den opgave at indvie næste generation i basale forhold, der er defineret i skolelovgivningen, og lærerens er autoritet er baseret på udøvelse af magt og kompetence.
På den ene side skal læreren hævde sin autoritet gennem anvisninger, påbud og nødvendig disciplin. På den anden side skal læreren i demokratiets skole også have gehør for elevernes tænkning og modstand og den vej høste rundt en tillidsfunderet autoritet, der baseret på elevernes anerkendelse af hans åbenhed og faglighed.
Bogen stiler i tre kapitler tre greb om lærerens autoritet til rådighed, autoritet gennem
faglighed
tillid
myndighed
LÆREREN SOM AUTORITET har i alle kapitler scener fra det praktiske skoleliv og viser, hvordan autoritet kan opbygges og teoretisk belyses og begrundes. Bogen foreslår en række handlemuligheder, som læseren kan bedømme og tage bestik i henseende til udøvelse af autoritet i klasserummet.
Bogen er for lærerstuderende og desuden for lærere og undervisere i bred forstand, der i egen praksis eller efteruddannelse stiller skarpt på autoritet.
”Har jeg lov til at bestemme?”, ”Er mine normer de rigtige?”, ”Bliver jeg nu upopulær?”
Man hører især nye lærere fortælle om ubehag og tvivl om autoritet og lærerrolle.
Samfundet har stillet læreren den opgave at indvie næste generation i basale forhold, der er defineret i skolelovgivningen, og lærerens er autoritet er baseret på udøvelse af magt og kompetence.
På den ene side skal læreren hævde sin autoritet gennem anvisninger, påbud og nødvendig disciplin. På den anden side skal læreren i demokratiets skole også have gehør for elevernes tænkning og modstand og den vej høste rundt en tillidsfunderet autoritet, der baseret på elevernes anerkendelse af hans åbenhed og faglighed.
Bogen stiler i tre kapitler tre greb om lærerens autoritet til rådighed, autoritet gennem
faglighed
tillid
myndighed
LÆREREN SOM AUTORITET har i alle kapitler scener fra det praktiske skoleliv og viser, hvordan autoritet kan opbygges og teoretisk belyses og begrundes. Bogen foreslår en række handlemuligheder, som læseren kan bedømme og tage bestik i henseende til udøvelse af autoritet i klasserummet.
Bogen er for lærerstuderende og desuden for lærere og undervisere i bred forstand, der i egen praksis eller efteruddannelse stiller skarpt på autoritet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læreren som autoritet : Faglighed, tillid og myndighed |
Redaktører | Peter Brodersen |
Antal sider | 7 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 4 aug. 2020 |
Sider | 9 - 17 |
Kapitel | Indledning |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-7964-0 |
Status | Udgivet - 4 aug. 2020 |
Emneord
- klasseledelse
- Læring, pædagogik og undervisning
- læreprocesser