Læreren som it-didaktisk grænsegænger

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Hvordan integrerer vi it i danskfaget, så teknologien udvider faget og styrker en elevcentreret undersøgelsesorienteret undervisning med multimodale tekster? Hvilke barrierer og potentialer viser sig for lærerens arbejde med it-didaktik i dette perspektiv? Dette er forskningsspørgsmålene bag ph.d.-projektet Lærerens Dilemma – mellem ideal og praksis (Lorentzen, 2017). I projektet analyserede jeg fire læreres didaktiske praksis i 8. klasse ved hjælp af Engeströms aktivitetssystem (Engeström, 1987). Aktivitetssystemet bygger på virksomhedsteorien (Leontjev, 2002) og den kulturhistoriske skole, og det gør det muligt at fremanalysere grænsefladerne mellem lærernes innovative praksis med it og de kulturhistoriske rammer, som repræsenterer en mere traditionel kollektiv fagforståelse. Disse grænseflader kommer til syne som en række dilemmaer mellem lærerens it-didaktiske praksis og den eksisterende fagforståelse. Hermed bliver læreren en it-didaktisk grænsegænger, som udfordrer den gængse praksis i danskfaget.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato30 nov. 2017
Antal sider2
StatusUdgivet - 30 nov. 2017
BegivenhedNNMF 6: Grænsegængere - SDU, Odense, Danmark
Varighed: 30 nov. 20171 dec. 2017
https://www.sdu.dk/da/nnmf6

Konference

KonferenceNNMF 6: Grænsegængere
LokationSDU
LandDanmark
ByOdense
Periode30/11/1701/12/17
Internetadresse

Emneord

  • forskning
  • professionsdidaktik
  • analyse

Citationsformater