Lærerens didaktiske intentionalitet: Om en almen didaktisk planlægningspraksis mellem tekniske og pædagogiske rationaler

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Dette kapitel søger at synliggøre lærerens didaktiske handlerum i et modsætningsfyldt felt mellem teknisk og pædagogisk rationalitet og bidrage til, at læreren på pædagogisk professionel vis kan navigere og mediere mellem de to rationaler.
I kapitlets første afsnit trækkes teknisk og pædagogisk rationalitet op som grundlag for modsætningsfyldte tendenser, der må medtænkes i en pædagogisk professionel praksis. Didaktisk intentionalitet introduceres som begreb, der repræsenterer spændingsforholdet derimellem, som det fremtræder for læreren og som det får betydning for didaktiske beslutninger. Med afsæt i dette begreb gives et overblik over potentielle komponenter i lærerens didaktiske intentionalitet, og der fokuseres på mødet mellem de strukturelle betingelser og lærerens pædagogiske hensigter i det didaktiske planlægningsarbejde.
Mod kapitlets slutning argumenteres for, at en didaktisk praksis, for at kunne bidrage til at mediere mellem de modsætningsfyldte rationaler, må kendetegnes ved at være refleksiv, tilregnelig og deliberativ.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogik og lærerfaglighed : 18 bidrag
RedaktørerBenedikte Vilslev Petersen, Karen Marie Hedegaard, Anja Madsen Kvols
Antal sider21
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Publikationsdato1 jun. 2017
Udgave1.
Sider283-303
ISBN (Trykt)9788771298680
StatusUdgivet - 1 jun. 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Didaktik, didaktisk intentionalitet, accountabilitypolitik, almen pædagogik

Citationsformater