Abstract
Denne artikel vil tage udgangspunkt i undervisningen på de nye FGU institutioner.
Med afsæt i indsamlede fortællinger fra FGU-lærere, vil artiklen undersøge, hvordan man kan forstå lærerens rolle i undervisningen.
Det er artiklens antagelse, at en FGU undervisningspraksis er mere kompleks og om sig gribende, end den måde undervisningen er beskrevet
på fra reformens side. Artiklen vil først redegøre for det empiriske og
forskningsmæssige grundlag, som er fortællinger fra FGU-lærere. Herefter
udpeges to temaer fra vores data, som hver især indfanger nogle konkrete
særligheder i forståelsen af lærerens rolle. Disse særligheder understøttes af
forskellige citater fra lærernes fortællinger samt af et pædagogisk teoretisk
og et forskningsmæssigt grundlag. Artiklen vil til sidst komme med bud på,
hvad der kendetegner lærerens rolle og deraf argumentere for en måde at
forstå og kvalificere beskrivelsen af lærerens rolle i undervisningen på.
Med afsæt i indsamlede fortællinger fra FGU-lærere, vil artiklen undersøge, hvordan man kan forstå lærerens rolle i undervisningen.
Det er artiklens antagelse, at en FGU undervisningspraksis er mere kompleks og om sig gribende, end den måde undervisningen er beskrevet
på fra reformens side. Artiklen vil først redegøre for det empiriske og
forskningsmæssige grundlag, som er fortællinger fra FGU-lærere. Herefter
udpeges to temaer fra vores data, som hver især indfanger nogle konkrete
særligheder i forståelsen af lærerens rolle. Disse særligheder understøttes af
forskellige citater fra lærernes fortællinger samt af et pædagogisk teoretisk
og et forskningsmæssigt grundlag. Artiklen vil til sidst komme med bud på,
hvad der kendetegner lærerens rolle og deraf argumentere for en måde at
forstå og kvalificere beskrivelsen af lærerens rolle i undervisningen på.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 3 |
Tidsskrift | Tidsskriftet Specialpædagogik |
Vol/bind | 3 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 28-40 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 0107-0649 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- identitet
- FGU
- fortællinger
- omsorg
- pædagogisk takt