Lærerens spørgsmål er et vigtigt didaktisk redskab

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

395 Downloads (Pure)

Abstract

Alt for ofte lægger lærerens spørgsmål i klassen op til "gæt hvad læreren tænker". I denne artikel undersøges det, hvordan lærerens måde at stille spørgsmål på får betydning for elevernes læring. Der er fordele, men flest ulemper ved ”gæt hvad læreren tænker”- spørgsmål, altså den monologiske samtaleform, og det vil artiklen her vise. Artiklen vil også give et pragmatisk bud på en alternativ brug af spørgsmål, der lægger op til etableringen af en dialogisk samtalekultur.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato24 nov. 2020
UdgiverUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
StatusUdgivet - 24 nov. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • undervisning

Citationsformater