Abstract

Lærerens videnslandskab er meget komplekst, og når man som lærer eller lærerstuderende bevæger sig rundt i dette landskab, er det nyttigt at kunne skelne mellem de mange forskellige former for viden og de dertil hørende positioner og erkendelsesinteresser. Den moderne lærer skal kunne forholde sig til og vurdere de forskellige former for viden og skal desuden kunne producere viden om sin egen undervisningspraksis. I dag stilles der som bekendt krav til lærerprofessionen om evidens, dokumentation, evaluering og kvalitetssikring med tre formål: at vise, hvad læreren laver, at undersøge resultaterne af lærerens aktiviteter og at udvikle skolens praksis.

Lærerens undersøgelsesmetoder indeholder beskrivelser af en række konkrete undersøgelsesmetoder, som læreren og den lærerstuderende kan have gavn af i sit arbejde eller sine studier: observation, interview, spørgeskemaundersøgelse, indsamling af allerede eksisterende data, præsentation af data samt udviklingsarbejde i skolen.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Vol/bind1
Antal sider190
ISBN (Trykt)978-87-4126-305-2
ISBN (Elektronisk)978-87-4126-507-0
StatusUdgivet - 3 feb. 2016

Emneord

  • læreruddannelsen
  • undersøgelsesmetodik

Citationsformater