Abstract
I kapitel 3 ”Læreres databrug – mellem indsigt og valg” foretages en analyse af nationale og internationale tekster inden for feltet. Der stilles høje forventninger til lærerprofessionen om, at de valg, lærere træffer, træffes på baggrund af refleksioner over undervisningen, og kravene til disse valg skal i større udstrækning argumenteres og reflekteres ud fra data. Konstant efterspørges nye måder at evaluere undervisning og elevers udvikling på, og læreren skal kunne dokumentere elevers udvikling og læring. I artiklen redegøres for, hvilke datatyper lærere kan se mening i ifm. databrug samt hvilke organisatoriske faktorer som f.eks. ledere og vejledere, der kan virke hæmmende og fremmede for læreres databrug.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | En moderne og aktuel didaktik |
Redaktører | Ane Qvortrup, Karina Kiær |
Antal sider | 35 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 47-81 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-409-2 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- data
- databrug
- ledelse
- organisation