Læreres kompetenceudvikling gennem kollegialt samarbejde i team og netværk

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Læreren er den enkeltfaktor, der har størst betydning for kvalificering af elevernes læring, og læreres kompetenceudvikling er derfor af afgørende betydning for undervisningsudvikling. Samarbejde mellem undervisere i professionelle læringsfællesskaber, kan med fordel knyttes til kompetenceudvikling. I kapitlet præsenteres og diskuteres en model for fagteam og netværksbaseret kompetenceudvikling. Modellen er udviklet informeret af international forskning i professionelle læringsfælleskaber, og afprøvet og videreudviklet i et dansk forskningsprojekt. Forskningen involverede folkeskolelærere, men modellen kan tilpasses også til andre kontekster, og der perspektiveres til gymnasier og erhvervsskoler.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionelle læringssamarbejder : på langs og på tværs i ungdomsuddannelser
RedaktørerHenriette Duch
Antal sider12
ForlagDafolo
Publikationsdato2021
Sider131-142
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7234-048-7
StatusUdgivet - 2021

Citationsformater