Abstract
Formålet med denne artikel er at undersøge eksisterende litteratur for at skabe overblikover viden, der relaterer sig til læreres og lærerstuderendes holdninger til ogforståelse af begrebet computationel thinking (CT) i relation til matematikfaget. Der erarbejdet ud fra en hermeneutisk forståelse i tilblivelsen af litt eraturreviewet, og i altindgår seks centrale tekster. Det identifi ceres, at lærerne og de lærerstuderende ofteikke har kendskab til CT, og de mangler klare idéer til, hvordan det kan inddragesi undervisningen. Det ses derfor centralt, at lærerne og de lærerstuderende igennemkompetenceudvikling støtt es i at udvikle brugen af CT igennem didaktiskefaglige situationer, de kan relatere til egen undervisningspraksis. Ved at have fokuspå kompetenceudvikling kunne der ses en ændring i deltagernes forståelse af CT,særligt i relation til fagområdet matematik. Ligeledes var arbejdet med højniveauprogrammeringssprog med til at udvikle lærernes og de lærerstuderendes forståelsefor CT og herunder også deres matematiske begrebsforståelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og profession |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 77-103 |
Antal sider | 27 |
ISSN | 2445-8538 |
Status | Udgivet - 20 dec. 2019 |
Emneord
- professionsdidaktik