TY - JOUR
T1 - Lærerfaglig teknologiforståelse
T2 - – digitale teknologiers rekonfiguration fra uddannelse til praksis
AU - Møller, Thilde Emilie
AU - Schrøder, Vibeke
AU - Middelboe Rehder, Mads
PY - 2019/12/20
Y1 - 2019/12/20
N2 - Denne artikel undersøger digitale teknologiers rekonfi guration i skiftende uddannelseskontekster. Fra et efteruddannelsesforløb om teknologiforståelse, det 21. århundredes kompetencer og nye lærerroller følger vi to læreres implementering af et undervisningsforløb på deres skole, der er inspireret af erfaringer med Padlet-teknologien, som de har gjort sig i forbindelse med efteruddannelsesforløbet. Selvomundervisningsforløbet i skolen omhandler kreativitet og kollaboration, brugerbørnene Padlet-teknologien på uventede og ifølge lærerne upassende måder, somrækker ud over skolens legitime videnspraksis. Vi peger i artiklen på behovet foren lærerfaglig teknologiforståelse i læreres efteruddannelsesforløb, der indbefatt erdigitale teknologiers rekonfi guration i situerede praksisser, og som favner teknologisom en kulturkraft.
AB - Denne artikel undersøger digitale teknologiers rekonfi guration i skiftende uddannelseskontekster. Fra et efteruddannelsesforløb om teknologiforståelse, det 21. århundredes kompetencer og nye lærerroller følger vi to læreres implementering af et undervisningsforløb på deres skole, der er inspireret af erfaringer med Padlet-teknologien, som de har gjort sig i forbindelse med efteruddannelsesforløbet. Selvomundervisningsforløbet i skolen omhandler kreativitet og kollaboration, brugerbørnene Padlet-teknologien på uventede og ifølge lærerne upassende måder, somrækker ud over skolens legitime videnspraksis. Vi peger i artiklen på behovet foren lærerfaglig teknologiforståelse i læreres efteruddannelsesforløb, der indbefatt erdigitale teknologiers rekonfi guration i situerede praksisser, og som favner teknologisom en kulturkraft.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
U2 - 10.7146/lup.v4i1.117983
DO - 10.7146/lup.v4i1.117983
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2445-8538
VL - 4
SP - 125
EP - 143
JO - Studier i læreruddannelse og -profession
JF - Studier i læreruddannelse og -profession
IS - 1
M1 - 7
ER -