Lærerfaglighed, inklusion og differentiering: pædagogiske lektionsstudier i praksis

Sine Penthin Grumløse, Lotte Hedegaard Sørensen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

    Abstract

    Differentiering af undervisningen og inklusion af børn med særlige udfordringer har været på den skolepolitiske dagsorden i flere årtier, men alligevel har selv de mest kompetente lærere, der lever op til tidens idealer, svært ved at løfte opgaven. I bogen ”Lærerfaglighed, inklusion og differentiering” formidler Lotte Hedegaard-Sørensen og Sine Penthin Grumløse, hvordan in- og eksklusionsprocesser i undervisningens praksis relaterer sig til den aktuelle skolepolitiske situation i Danmark. Bogen kommer med nogle bud fra praksis på, hvor barriererne for inklusion og differentiering ligger og en væsentlig konklusion er, at aktuelle udfordringer ikke kan løses af skolens lærere alene. Åbningerne til en inkluderende og differentieret undervisning ligger i ændrede organisatoriske rammer, der støtter flerfagligt samarbejde mellem lærere og andre faggrupper.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Antal sider200
    ISBN (Trykt)9788759322192
    StatusUdgivet - 1 apr. 2016

    Emneord

    • folkeskolen

    Citationsformater