Lærerperspektiver på inklusion i matematik og dansk

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger lærernes opfattelse af forholdet mellem inklusion og fagdidak-tiske forståelser i matematik og dansk. Sammenhængen mellem inklusion og fag-didaktik er kompleks og underbelyst i forskningen, og artiklen stiller netop skarpt på, at inklusion indeholder både en fagdidaktisk og en social dimension. Analysen af datamaterialet peger på tre grundperspektiver, som beskriver lærernes måde at forstå inklusion og faglighed på: det enstrengede lærerperspektiv, det nuancerede lærerperspektiv og det mangefacett erede lærerperspektiv. Artiklen sandsynliggør, at de lærere, der lykkes bedst med at inkludere elever med særlige behov, er de lærere, som både kan faget i dybden og i bredden, og som er i stand til at justere undervisningen løbende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bind5
Udgave nummer1
Sider (fra-til)115-134
Antal sider20
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - 23 jun. 2020

Citationsformater