Lærerstuderendes erfaringer fra forløb med mindfulness koblet professionsdidaktisk til selvberoenhed og relationskompetence

Birgitte Lund Nielsen, Helle Vilain, Katinka Gøtzsche

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

6 Downloads (Pure)

Abstract

I artiklen præsenteres en kvalitativ analyse af data fra forløb for lærerstuderende med fokus på mindfulness, selvberoenhed og relationskompetence. Kvantitative eksperimentelle data fra samme forløb har vist effekt på de lærerstuderendes men- tale trivsel. Mulige årsager og kobling til arbejde med relationer som kommende lærer diskuteres baseret på en tematisk analyse af bl.a. gentagne interview. Fem overordnede pointer fremhæves i relation til oplevet udbytte: 1) Der har været en frugtbar spænding mellem kendthed og anderledeshed, 2) de studerende har ople- vet en syntese mellem “hoved og krop”, 3) forløbet er oplevet som modsvar mod en udbredt præstationsorientering og acceleration, 4) læringsfællesskabet på holdet fremhæves som afgørende for de studerendes oplevelse af selvberoenhed, og dette ser ud til at blive understøttet af den scene, der sættes af underviserne, og 5) de lærerstuderende oplever selv at have udviklet nogle kompetencer, som de har en intention om at anvende såvel i mødet med (kommende) elever som med kolleger.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind7
Udgave nummer1
Sider (fra-til)97-119
Antal sider23
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater