Abstract
Artiklen præsenterer, hvordan et fokus på formative evalueringsprocesser, herunder selv-evaluering og peer-feedback, i naturfagsundervisningen på læreruddannelsen kan stilladsere de studerendes udvikling mod kompetente professionsudøvere. Et litteraturstudie sandsynliggør, at evalueringsprocesser kan bidrage til opfyldelsen af de tre basale psykologiske behov, oplevelsen af kompetence, tilhør og autonomi, og de studerendes udvikling mod autonom motivation. Motivation kan stilladsere generalisering af læringsaktiviteter og udvikling af de lærerstuderendes kompetencer. Vi sandsynliggør, at formative evalueringsprocesser via udviklingen af de studerendes autonome motivation, kan understøtte regeringens indsats for øget studieintensitet og fastholdelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 47-64 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 5 jun. 2021 |