Projekter pr. år
Abstract
Denne publikation er den første samlede formidling af arbejdet med udvikling af læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse i VIA, som er en fem-årig strategisk satsning fra 2019 – 2023.
Første del af publikationen indeholder en teoretisk, praktisk og begrebsmæssig afklaring af læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse (LULAB), herunder baggrund, definition og visioner. Derefter følger nogle perspektiverende artikler. Den første artikel er skrevet af uddannelsesdekan Elsebeth Jensen, og den handler om, hvordan en studerende lærer at blive en professionel lærer. Den følgende artikel er skrevet af ekstern tilknyttet professor Elaine Munthe, og den sætter fokus på udforskningskompetence i læreruddannelsen, herunder gode spørgsmål til refleksion i det videre arbejde med LULAB. Første del afsluttes med en artikel om læringsfællesskaber, som er omdrejningpunkt for professionel kompetenceudvikling i LULAB, og sidste artikel i første del handler om LULAB som organisatorisk læring. Intentionen med LULAB er nemlig ikke kun at igangsætte en perlerække af projekter, men at hele læreruddannelsen bliver kendetegnet af udforskende didaktisk udvikling. De indledende artikler i første del er kendetegnet af at formidle koblinger mellem teoretisk viden og praktiske erfaringer og handlemuligheder. Anden del fremlægger udvalgte eksempler på konkrete LULAB-projekter. Det er karakteristisk for artiklerne i anden del, at de beskriver den praksis, der er påbegyndt, herunder begrundelser for projekterne og de konkrete tiltag, der er arbejdet med. Da de fleste projekter er i proces, er det for tidligt at formidle læringspointer og resultater. Det betyder, at artiklerne i anden del overvejende er beskrivende i forhold til, hvad man har gjort i de enkelte projekter, og at refleksioner og dybtgående læring afventer evaluering af projekterne i foråret 2021. Anden del indledes med kort intro til de enkelte artikler og nogle korte perspektiverende bemærkninger i forhold til både fællestræk og forskelligheder i projekterne.
Første del af publikationen indeholder en teoretisk, praktisk og begrebsmæssig afklaring af læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse (LULAB), herunder baggrund, definition og visioner. Derefter følger nogle perspektiverende artikler. Den første artikel er skrevet af uddannelsesdekan Elsebeth Jensen, og den handler om, hvordan en studerende lærer at blive en professionel lærer. Den følgende artikel er skrevet af ekstern tilknyttet professor Elaine Munthe, og den sætter fokus på udforskningskompetence i læreruddannelsen, herunder gode spørgsmål til refleksion i det videre arbejde med LULAB. Første del afsluttes med en artikel om læringsfællesskaber, som er omdrejningpunkt for professionel kompetenceudvikling i LULAB, og sidste artikel i første del handler om LULAB som organisatorisk læring. Intentionen med LULAB er nemlig ikke kun at igangsætte en perlerække af projekter, men at hele læreruddannelsen bliver kendetegnet af udforskende didaktisk udvikling. De indledende artikler i første del er kendetegnet af at formidle koblinger mellem teoretisk viden og praktiske erfaringer og handlemuligheder. Anden del fremlægger udvalgte eksempler på konkrete LULAB-projekter. Det er karakteristisk for artiklerne i anden del, at de beskriver den praksis, der er påbegyndt, herunder begrundelser for projekterne og de konkrete tiltag, der er arbejdet med. Da de fleste projekter er i proces, er det for tidligt at formidle læringspointer og resultater. Det betyder, at artiklerne i anden del overvejende er beskrivende i forhold til, hvad man har gjort i de enkelte projekter, og at refleksioner og dybtgående læring afventer evaluering af projekterne i foråret 2021. Anden del indledes med kort intro til de enkelte artikler og nogle korte perspektiverende bemærkninger i forhold til både fællestræk og forskelligheder i projekterne.
| Originalsprog | Dansk |
|---|
| Udgivelsessted | Aarhus |
|---|---|
| Forlag | VIA University College |
| Antal sider | 72 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-971733-2-9 |
| Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- læreruddannelsen
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Uddannelsesudvikling i professionsuddannelse - læreruddanneres og studerendes agency (LULAB følgeforskning)
Nielsen, B. L. (Projektleder), Lund, J. H. (Projektleder), Jepsen, C. B. (Projektleder), Wiskerchen, M. (Projektleder) & Hansen, B. D. (Projektleder)
01/01/20 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
LULAB-initiativet: Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse
Jensen, E. (Projektleder), Kvols, A. M. (Projektleder), Nielsen, B. L. (Projektleder), Bock, A. (Projektleder), Mikkelsen, S. H. (Projektleder), Nielsen, M. B. (Projektleder), Hansen, B. W. (Projektleder), Hansen, I. G. (Projektleder) & Wullum, A. H. (Projektleder)
01/01/19 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil