Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium: Studerende og undervisere som udviklere af uddannelsen med nye deltagerpositioner og løbende praksissamarbejde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I artiklen beskrives VIAs initiativ "Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse" (LULAB) samt to af de mange projekter, der er i gang, i samarbejde mellem læreruddannere, lærerstuderende, skoler og forskellige eksterne partnere. Desuden diskuteres pointer fra evaluering og følgeforskning ifm. initiativet, med særligt fokus på deltagerpositioner og deltagelsesmønstre for de lærerstuderende samt perspektiver i relation til samarbejde om professionspraksis som en mere integreret del af uddannelsens hverdagspraksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind83
Udgave nummer2
Sider (fra-til)13-19
Antal sider7
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • deltagerperspektiv
  • læreruddannelse
  • læreruddannelsesdidaktik, andenordensdidaktik, modelling, læreruddannelse, dobbelt didaktik
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • praksissamarbejde

Citationsformater