Læreruddannelsens andenordensdidaktik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Det særlige ved at undervise på en læreruddannelse er, at man underviser nogen, der selv skal lære at undervise. Dette giver anledning til et dobbelt didaktisk blik fra læreruddanneren eller udvikling af en andenordensdidaktik. Med afsæt i denne konstatering i læreruddannelsesforskningen, søger artiklen at besvare spørgsmålet om, hvordan denne andenordensdidaktik kan operationaliseres og udmønte sig i den didaktisk praksis på læreruddannelsen.

Som svar på dette spørgsmål udvikles en andenordensdidaktisk planlægnings- og analysemodel med afsæt i en almen didaktisk model orienteret mod folkeskolen. Modellen følges op af anbefalinger om ’modelling’ som eksemplarisk undervisning i tre forskellige betydninger, der kan bidrage til didaktikken og undervisningen på læreruddannelsen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind5
Udgave nummer1
Sider (fra-til)92-114
Antal sider22
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • læreruddannelsesdidaktik, andenordensdidaktik, modelling, læreruddannelse, dobbelt didaktik
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • læreruddannelsesdidaktik, andenordensdidaktik, modelling, læreruddannelse, dobbelt didaktik

Citationsformater