Abstract
Projektet Læreruddanneres professionelle læring – Et litteraturreview er en
systematisk gennemgang og analyse af den nyeste internationale forskningslitteratur (seneste 5 år) inden for forskning i læreruddanneres arbejde, med særligt henblik på hvad der kendetegner deres professionelle læring. Resultaterne af gennemgangen diskuteres i forhold til en dansk kontekst med udgangspunkt i to gruppeinterview bestående af henholdsvis adjunkter og lektorer.
I analysen svares der på fem centrale spørgsmål, som har relevans i forhold til, hvad der særligt kendetegner læreruddanneres professionelle læring:
1. Hvad skal læres for at blive læreruddanner?
2. Hvordan lærer man at gøre læreruddannelse?
3. Hvilken viden og ekspertise er kendetegnende for læreruddannere?
4. Hvordan lærer man at være læreruddanner?
5. Hvad betyder læreruddanneres tilhørsforhold i forhold til deres professionelle læring?
I diskussionen holdes svarene fra gennemgangen af den internationale
forskningslitteratur op mod interviewudsagn fra danske læreruddannere, hvor der ses nogle overlap med de problemstillinger, der rejses her og de, som findes i litteraturen.
systematisk gennemgang og analyse af den nyeste internationale forskningslitteratur (seneste 5 år) inden for forskning i læreruddanneres arbejde, med særligt henblik på hvad der kendetegner deres professionelle læring. Resultaterne af gennemgangen diskuteres i forhold til en dansk kontekst med udgangspunkt i to gruppeinterview bestående af henholdsvis adjunkter og lektorer.
I analysen svares der på fem centrale spørgsmål, som har relevans i forhold til, hvad der særligt kendetegner læreruddanneres professionelle læring:
1. Hvad skal læres for at blive læreruddanner?
2. Hvordan lærer man at gøre læreruddannelse?
3. Hvilken viden og ekspertise er kendetegnende for læreruddannere?
4. Hvordan lærer man at være læreruddanner?
5. Hvad betyder læreruddanneres tilhørsforhold i forhold til deres professionelle læring?
I diskussionen holdes svarene fra gennemgangen af den internationale
forskningslitteratur op mod interviewudsagn fra danske læreruddannere, hvor der ses nogle overlap med de problemstillinger, der rejses her og de, som findes i litteraturen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2016 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- læreruddannelsen
- professionsdidaktik
- kompetenceudvikling
- professionsidentitet