Abstract
Lærervejledninger til didaktiske læremidler er et overset studieobjekt i læremiddelforskningen. I denne artikel præsenteres en analysemo-del for lærervejledninger, der sætter fokus på en overordnet karakteri-stik af læremidlet, lærervejledningens didaktiske dækningsgrad – det vil sige, om der er vejledning til læreren på forløbsniveau omkring cen-trale didaktiske opgaver og valg, samt om og på hvilke måder lærervej-ledningens autor træder frem som et subjekt i vejledningen, herunder om autor går i dialog med relevante stemmer, som læremidlet bygger på, og inviterer læreren til didaktisk refleksion. Analysemodellen de-monstreres gennem eksempelanalyser af i alt 22 didaktiske læremid-ler fordelt på tre fag: dansk, kristendomskundskab og historie. Analy-serne syntetiseres inden for hvert af de tre fag og sættes i perspektiv i forhold til en karakteristik af faget og tidligere forskning om læremid-delbrug inden for fagene. Desuden fremdrages forskelle og ligheder på tværs af de tre fag. Artiklens ærinde har implikationer for læremiddel-producenter, praktikere og læreruddannelse, idet lærervejledningen i større eller mindre grad kan fungere som en støtte for læreren og som kilde til fagdidaktisk opdatering og refleksion.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2 |
Tidsskrift | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Vol/bind | 12 |
Udgave nummer | 12 |
Sider (fra-til) | 41-74 |
Antal sider | 33 |
ISSN | 2445-6810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 10 feb. 2023 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Læring, pædagogik og undervisning
- Medier, kommunikation og sprog