Læring af klinisk praksis i Sygeplejerskeuddannelsen: et kvalitativt forskningsprojekt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen refererer til et forskningsprojekt gennemført fra 2015 til 2020. Formålet var dels at undersøge sygeplejestuderendes læringsmuligheder i
simulationslaboratoriet og i klinisk praksis. Dels at opnå yderligere viden om betydningen af forskellige måder at tilrettelægge sygeplejestuderendes læring af viden, færdigheder og kompetencer i klinikforløb. Projektet blev gennemført
med en fænomenologisk-hermeneutisk tilgang og viste forskellige læringsvilkår. Det er forskelligt, hvor studerende foretrækker at begynde læring af sygeplejepraksis. Mødet med patienten og et konstruktivt samarbejde med klinisk vejleder om udnyttelse af klinikstedets læringsmuligheder er afgørende for læreprocessen. Den studerendes medansvar og samarbejdet mellem klinikstedet og uddannelsesinstitutionen kan med fordel styrkes.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind32
Udgave nummer1
Sider (fra-til)4-9
Antal sider6
ISSN2246-2155
StatusUdgivet - jan. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje

Citationsformater