Abstract
Denne artikel undersøger ud fra tre cases, hvilke faktorer der skaber betydning i en design- og læreproces, når der udvikles digitalt medierede læringsforløb. Arbejdet med design- og læreprocesserne har haft til hensigt at skabe rum for kreativ udvikling, mulighed for afprøvning og evaluering af et digitalt didaktisk design, og samtidig skabe en forandring i undervisernes tænkning og praksis i arbejdet med at designe og udvikle digitalt medierede læringsforløb.
Med udgangspunkt i de tre cases beskrives hvordan udviklerne, som i de tre cases til daglig også er undervisere, stilladseres i udviklingen af læringsobjekter eller et mere holistisk læringsdesign, som skal integreres i deres undervisningspraksis. De empiriske data er baseret på interview af både læringsdesigner, underviser og udvikler. Endvidere har der pågået observationer og i to tilfælde også været konkret samarbejde med udviklerne i designprocessen.
Fokus er på undervisernes læring i designprocessen og de faktorer, som skaber en betydning for designet og udviklingen samt understøttelsen af designprocessen i nytænkningen og redidaktisering af undervisning i en digital didaktisk kontekst.
Med udgangspunkt i de tre cases beskrives hvordan udviklerne, som i de tre cases til daglig også er undervisere, stilladseres i udviklingen af læringsobjekter eller et mere holistisk læringsdesign, som skal integreres i deres undervisningspraksis. De empiriske data er baseret på interview af både læringsdesigner, underviser og udvikler. Endvidere har der pågået observationer og i to tilfælde også været konkret samarbejde med udviklerne i designprocessen.
Fokus er på undervisernes læring i designprocessen og de faktorer, som skaber en betydning for designet og udviklingen samt understøttelsen af designprocessen i nytænkningen og redidaktisering af undervisning i en digital didaktisk kontekst.
Bidragets oversatte titel | Learning through learning designs: When new forms of learning are at play |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Antal sider | 17 |
Status | Ikke-udgivet - apr. 2019 |
Emneord
- digitalisering
- aktionslæring
- casestudier
- digital mediering
- digitalisering af undervisningsforløb
- kreativitet