Læring i laboratoriet: Udfordringer og potentiale?

Rikke Frøhlich Hougaard, Birgitte Lund Nielsen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Forskning fra fire casestudier, der har fulgt bachelorundervisning på laboratoriekurser på Science & Technology, Aarhus Universitet. Baseret på videooptagelser, interviews og spørgeskema er der identificeret en række udfordringer og muligheder, som har ført til en intervention med redesign af et laboratoriekursus. Resultaterne har bl.a. vist, at de studerendes forberedelse forud for lab arbejde er afgørende for oplevet læring og motivation i laboratoriet. Dette kan stilladseres af underviseren på forskellige måder, fx via de studerendes flow diagram med feedback fra underviseren. De studerendes undersøgende faglige samtale ser ud til at være afgørende for deres forståelse både af faglig teori og af laboratorieprocedurer, og eksempler på underviserens mikro-stilladsering af sådanne samtaler er identificeret. På konferencen blev det bl.a. diskuteret, hvordan disse resultater fremadrettet også kan informere udvikling i andre kontekster (gymnasium/grundskole).
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2017
Antal sider1
StatusUdgivet - 2017
Begivenhedbig bang 17 - Odense Kongrescenter
Varighed: 23 mar. 201727 mar. 2017

Konference

Konferencebig bang 17
LokationOdense Kongrescenter
Periode23/03/1727/03/17

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater

Hougaard, R. F., & Nielsen, B. L. (2017). Læring i laboratoriet: Udfordringer og potentiale?. Abstract fra big bang 17, .