Abstract
Forebyggelse og sundhedsfremme har fået en central placering i Danmark. Flere nationale folkesundhedsplaner, en ny sundhedslov og et eget Ministerium for Sundhed og Forebyggelse har bidraget til et billede af et indsatsområde i søgelyset. Når der kigges på egentlige pædagogiske sundhedsinitiativer, er det ude i kommunerne, der er sket mest. Denne artikel sammenfatter resultaterne fra et treårigt kollektivt forskningsprojekt baseret på blandt andet en større interviewundersøgelse med ledere og andre nøglepersoner på sundhedsområdet i 72 kommuner, casestudier i fem udvalgte kommuner med fokus på sundhedsprojekter rettet mod børn og unge samt en række interviews med elever fra i alt 18 8.klasser landet over. Temaet er børn og unges sundhed. Med udgangspunkt i kommunernes besvarelser udpeger artiklen en række udfordringer i forhold til læring i projekter. Udfordringerne behandles systemteoretisk, og der gives bud på et abstrakt læringsperspektiv, som eksemplificeres og diskuteres i relation til de konkrete erfaringer fra sundhedsarbejdet med børn og unge i kommunerne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Systemteoretiske analyser : at anvende Luhmann |
Redaktører | Gorm Harste, Morten Knudsen |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2014 |
Udgave | 1. |
Sider | 209-233 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788776830458 |
ISBN (Elektronisk) | 9788776830519 |
Status | Udgivet - 2014 |
Udgivet eksternt | Ja |