Læring i projekter: et systemteoretisk perspektiv på forebyggelse og sundhedsfremme for børn og unge

Karen Wistoft, Holger Højlund

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Forebyggelse og sundhedsfremme har fået en central placering i Danmark. Flere nationale folkesundhedsplaner, en ny sundhedslov og et eget Ministerium for Sundhed og Forebyggelse har bidraget til et billede af et indsatsområde i søgelyset. Når der kigges på egentlige pædagogiske sundhedsinitiativer, er det ude i kommunerne, der er sket mest. Denne artikel sammenfatter resultaterne fra et treårigt kollektivt forskningsprojekt baseret på blandt andet en større interviewundersøgelse med ledere og andre nøglepersoner på sundhedsområdet i 72 kommuner, casestudier i fem udvalgte kommuner med fokus på sundhedsprojekter rettet mod børn og unge samt en række interviews med elever fra i alt 18 8.klasser landet over. Temaet er børn og unges sundhed. Med udgangspunkt i kommunernes besvarelser udpeger artiklen en række udfordringer i forhold til læring i projekter. Udfordringerne behandles systemteoretisk, og der gives bud på et abstrakt læringsperspektiv, som eksemplificeres og diskuteres i relation til de konkrete erfaringer fra sundhedsarbejdet med børn og unge i kommunerne.
OriginalsprogDansk
TitelSystemteoretiske analyser : at anvende Luhmann
RedaktørerGorm Harste, Morten Knudsen
Antal sider24
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2014
Udgave1.
Sider209-233
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788776830458
ISBN (Elektronisk)9788776830519
StatusUdgivet - 2014
Udgivet eksterntJa

Citationsformater