TY - GEN
T1 - Læring mellem elever
T2 - Et studie af bæredygtig ibrugtagning af ikt i folkeskolen
AU - Georgsen, Marianne
AU - Davidsen, Jacob
PY - 2010/12
Y1 - 2010/12
N2 - I denne rapport præsenteres resultater fra følgeforskningen til projektet Læring gennem Bevægelse, som er gennemført på Søndervangskolen i Hammel i perioden august 2009 - maj 2010. Projektet er gennemført i samspil mellem lærere, it-vejleder, elever og skolens ledelse. Projektets overordnede formål er at give eleverne• lyst til at lære• lyst til at lære sammen med andre• mange måder at lære på Dette mål søges opnået gennem ibrugtagning af teknologi, som giver mulighed for nye arbejdsmåder i klasserne. Konkret er der arbejdet med at integrere et antal interaktive touch-skærme i to 2. klasser. Rapporten indledes med et resume af følgeforskningens hovedkonklusioner. Herefter følger en nærmere introduktion af projektet og en perspektivering af dette set i forhold aktuelle udviklinger inden for skoleområdet (kapitel 1). Dette følges af en præsentation af følgeforskningens metoder og fokusområder (kapitel 2). Herefter følger af et blik på projektet, som det ser ud fra deltagernes side (kapitel 3). I kapitel 4 gennemgås udvalgte temaer i følgeforskningen og resultater fra projektet præsenteres mere indgående. Herefter perspektiverer og diskuterer vi den digitale ramme (kapitel 5). I det afsluttende kapitel sættes fokus på den lærende skole, og kapitlet diskuterer perspektiver for hvordan skolen som organisation og kultur kan udvikle og forandre sig (kapitel 6). Rapporten indeholder desuden en række bilag, som dokumenterer og uddyber forskningstilgangen og resultaterne.
AB - I denne rapport præsenteres resultater fra følgeforskningen til projektet Læring gennem Bevægelse, som er gennemført på Søndervangskolen i Hammel i perioden august 2009 - maj 2010. Projektet er gennemført i samspil mellem lærere, it-vejleder, elever og skolens ledelse. Projektets overordnede formål er at give eleverne• lyst til at lære• lyst til at lære sammen med andre• mange måder at lære på Dette mål søges opnået gennem ibrugtagning af teknologi, som giver mulighed for nye arbejdsmåder i klasserne. Konkret er der arbejdet med at integrere et antal interaktive touch-skærme i to 2. klasser. Rapporten indledes med et resume af følgeforskningens hovedkonklusioner. Herefter følger en nærmere introduktion af projektet og en perspektivering af dette set i forhold aktuelle udviklinger inden for skoleområdet (kapitel 1). Dette følges af en præsentation af følgeforskningens metoder og fokusområder (kapitel 2). Herefter følger af et blik på projektet, som det ser ud fra deltagernes side (kapitel 3). I kapitel 4 gennemgås udvalgte temaer i følgeforskningen og resultater fra projektet præsenteres mere indgående. Herefter perspektiverer og diskuterer vi den digitale ramme (kapitel 5). I det afsluttende kapitel sættes fokus på den lærende skole, og kapitlet diskuterer perspektiver for hvordan skolen som organisation og kultur kan udvikle og forandre sig (kapitel 6). Rapporten indeholder desuden en række bilag, som dokumenterer og uddyber forskningstilgangen og resultaterne.
KW - e-læring
KW - eLearning Lab
KW - folkeskolen
KW - læring
KW - projektbaseret kompetenceudvikling
KW - touch-skærme
UR - https://vbn.aau.dk/da/publications/l%C3%A6ring-mellem-elever-et-studie-af-b%C3%A6redygtig-ibrugtagning-af-ikt-
M3 - Rapport
T3 - Elearning Lab Publication Series
BT - Læring mellem elever
PB - Center for User-Driven Innovation, Learning & Design
ER -