Læring mellem elever: Et studie af bæredygtig ibrugtagning af ikt i folkeskolen

Marianne Georgsen, Jacob Davidsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Abstract

I denne rapport præsenteres resultater fra følgeforskningen til projektet Læring gennem Bevægelse, som er gennemført på Søndervangskolen i Hammel i perioden august 2009 - maj 2010. Projektet er gennemført i samspil mellem lærere, it-vejleder, elever og skolens ledelse. Projektets overordnede formål er at give eleverne• lyst til at lære• lyst til at lære sammen med andre• mange måder at lære på Dette mål søges opnået gennem ibrugtagning af teknologi, som giver mulighed for nye arbejdsmåder i klasserne. Konkret er der arbejdet med at integrere et antal interaktive touch-skærme i to 2. klasser. Rapporten indledes med et resume af følgeforskningens hovedkonklusioner. Herefter følger en nærmere introduktion af projektet og en perspektivering af dette set i forhold aktuelle udviklinger inden for skoleområdet (kapitel 1). Dette følges af en præsentation af følgeforskningens metoder og fokusområder (kapitel 2). Herefter følger af et blik på projektet, som det ser ud fra deltagernes side (kapitel 3). I kapitel 4 gennemgås udvalgte temaer i følgeforskningen og resultater fra projektet præsenteres mere indgående. Herefter perspektiverer og diskuterer vi den digitale ramme (kapitel 5). I det afsluttende kapitel sættes fokus på den lærende skole, og kapitlet diskuterer perspektiver for hvordan skolen som organisation og kultur kan udvikle og forandre sig (kapitel 6). Rapporten indeholder desuden en række bilag, som dokumenterer og uddyber forskningstilgangen og resultaterne.
OriginalsprogDansk
ForlagCenter for User-Driven Innovation, Learning & Design
Antal sider51
StatusUdgivet - dec. 2010
NavnElearning Lab Publication Series
Nummer26

Emneord

  • e-læring
  • eLearning Lab
  • folkeskolen
  • læring
  • projektbaseret kompetenceudvikling
  • touch-skærme

Citationsformater