TY - BOOK
T1 - Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle
T2 - et kvalitativt studie af et arktisk erhvervsnetværk. Ph.d.-afhandling
AU - Bundgaard, Stine Bylin
N1 - Ph.d.-vejleder: Lektor Michael Paulsen, Syddansk Universitet Tidligere ph.d. vejleder: Professor MSO Morten Karnøe Søndergaard, Aalborg Universitet Ph.d. bi-Vejleder: Professor MSO Lars Qvortrup, Aalborg Universitet
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Afhandlingen undersøger, hvordan erhvervsnetværk som senmoderne fællesskab kan udvikle interaktionen mellem dets medlemmer og skabe værdi hos den enkelte såvel som helhed. Dette søges besvaret gennem aktionsforskning og kvalitative studier af i erhvervsnetværket Arctic Business Network. Undersøgelsen er drevet af det empiriske arbejde med netværket og afsættet inden for aktionsforskning som metode til at forankre og skabe forskningsresultater sammen med praksis. Forskningen søger gennem analyse og interaktion indsigt i dualiteten mellem individ og fællesskab for på baggrund af dette at fremhæve potentialer for forandring.Forskningen fremhæver netværket som besiddende et læringspotentiale, og søger dermed en redefinition af organiseringsformen med afsæt i dette som en intenderet forstyrrelse i medlemmernes hverdag. Der må således fokuseres på de møder og den rammesætning, hvori medlemmerne har mulighed for at påvirke hinandens såvel som netværkets identitet. Afhandlingen søger på baggrund af dette at diskutere læringsmæssige potentialer, samt hvordan netværket kan placere sig som et senmoderne fællesskab i spændet mellem styring og ikke-styring.
AB - Afhandlingen undersøger, hvordan erhvervsnetværk som senmoderne fællesskab kan udvikle interaktionen mellem dets medlemmer og skabe værdi hos den enkelte såvel som helhed. Dette søges besvaret gennem aktionsforskning og kvalitative studier af i erhvervsnetværket Arctic Business Network. Undersøgelsen er drevet af det empiriske arbejde med netværket og afsættet inden for aktionsforskning som metode til at forankre og skabe forskningsresultater sammen med praksis. Forskningen søger gennem analyse og interaktion indsigt i dualiteten mellem individ og fællesskab for på baggrund af dette at fremhæve potentialer for forandring.Forskningen fremhæver netværket som besiddende et læringspotentiale, og søger dermed en redefinition af organiseringsformen med afsæt i dette som en intenderet forstyrrelse i medlemmernes hverdag. Der må således fokuseres på de møder og den rammesætning, hvori medlemmerne har mulighed for at påvirke hinandens såvel som netværkets identitet. Afhandlingen søger på baggrund af dette at diskutere læringsmæssige potentialer, samt hvordan netværket kan placere sig som et senmoderne fællesskab i spændet mellem styring og ikke-styring.
KW - Aktionsforskning
KW - Forandringsprocesser
KW - Interkulturelt samarbejde
KW - Læring
KW - Netværk
KW - Organisatorisk læring
KW - Videndeling
U2 - 10.5278/vbn.phd.hum.00044
DO - 10.5278/vbn.phd.hum.00044
M3 - Bog
BT - Læring og videndeling i erhvervsnetværk på tværs af forskelle
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -