@book{9f2f46b02c184426b1b60f09c8aaacae,
title = "L{\ae}ringens biologi og undervisning der virker",
abstract = "I {"}L{\ae}ringens biologi og undervisning der virker{"} ses den p{\ae}dagogiske og didaktiske t{\ae}nkning i et biosemiotisk perspektiv, hvor liv forst{\aa}s som sammenh{\ae}ngende relationer af tegn. Bogen er forankret i de biologiske foruds{\ae}tninger for l{\ae}ring og giver en beskrivelse af hjernens s{\ae}rlige fork{\ae}rlighed for at s{\o}ge efter sammenh{\ae}nge, af dens foruds{\ae}tninger for og kapacitet til l{\ae}ring og hukommelse, af sprogets udvikling og bidrag til at vi kan reflektere over vores egen l{\ae}ring, af forholdet mellem f{\o}lelser og l{\ae}ring og af forst{\aa}elsen af undervisning som et {\textquoteleft}vildt problem{\textquoteright} og l{\ae}reren som en abduktiv praktiker, der pr{\ae}sterer undervisning, der virker. Undervisningsprincipper og anbefalinger konkretiseres med henvisning til undervisning i naturfag. Men anbefalingerne og de fremh{\ae}vede kvaliteter g{\ae}lder for undervisning i alle fag. Med faglig forankring i viden om menneskets evolution og den menneskelige biologi gives syv anbefalinger, som tilsammen udfolder den gode, passionerede og meningsfulde undervisning i perspektivet at udvikle elevernes livsf{\ae}rdigheder og livsmod. I l{\ae}ringsperspektiv skaber meningsfuldhed, forst{\aa}elighed og h{\aa}ndterbarhed en sikker vinderprofil.",
keywords = "l{\ae}ring, biologi, didaktik, p{\ae}dagogik, undervisning",
author = "Kaj Smedemark",
year = "2014",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7129-386-9",
publisher = "Klim",
address = "Danmark",
}