TY - BOOK
T1 - Læringens biologi og undervisning der virker
AU - Smedemark, Kaj
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - I "Læringens biologi og undervisning der virker" ses den pædagogiske og didaktiske tænkning i et biosemiotisk perspektiv, hvor liv forstås som sammenhængende relationer af tegn. Bogen er forankret i de biologiske forudsætninger for læring og giver en beskrivelse af hjernens særlige forkærlighed for at søge efter sammenhænge, af dens forudsætninger for og kapacitet til læring og hukommelse, af sprogets udvikling og bidrag til at vi kan reflektere over vores egen læring, af forholdet mellem følelser og læring og af forståelsen af undervisning som et ‘vildt problem’ og læreren som en abduktiv praktiker, der præsterer undervisning, der virker. Undervisningsprincipper og anbefalinger konkretiseres med henvisning til undervisning i naturfag. Men anbefalingerne og de fremhævede kvaliteter gælder for undervisning i alle fag. Med faglig forankring i viden om menneskets evolution og den menneskelige biologi gives syv anbefalinger, som tilsammen udfolder den gode, passionerede og meningsfulde undervisning i perspektivet at udvikle elevernes livsfærdigheder og livsmod. I læringsperspektiv skaber meningsfuldhed, forståelighed og håndterbarhed en sikker vinderprofil.
AB - I "Læringens biologi og undervisning der virker" ses den pædagogiske og didaktiske tænkning i et biosemiotisk perspektiv, hvor liv forstås som sammenhængende relationer af tegn. Bogen er forankret i de biologiske forudsætninger for læring og giver en beskrivelse af hjernens særlige forkærlighed for at søge efter sammenhænge, af dens forudsætninger for og kapacitet til læring og hukommelse, af sprogets udvikling og bidrag til at vi kan reflektere over vores egen læring, af forholdet mellem følelser og læring og af forståelsen af undervisning som et ‘vildt problem’ og læreren som en abduktiv praktiker, der præsterer undervisning, der virker. Undervisningsprincipper og anbefalinger konkretiseres med henvisning til undervisning i naturfag. Men anbefalingerne og de fremhævede kvaliteter gælder for undervisning i alle fag. Med faglig forankring i viden om menneskets evolution og den menneskelige biologi gives syv anbefalinger, som tilsammen udfolder den gode, passionerede og meningsfulde undervisning i perspektivet at udvikle elevernes livsfærdigheder og livsmod. I læringsperspektiv skaber meningsfuldhed, forståelighed og håndterbarhed en sikker vinderprofil.
KW - læring
M3 - Bog
SN - 978-87-7129-386-9
BT - Læringens biologi og undervisning der virker
PB - Klim
CY - Aarhus
ER -