Læringsbegreber i lærerens praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Formålet med kapitlet er at tilbyde læringsbegreber, der kan kvalificere og nuancere lærerens refleksioner og handlinger i praksis.
Kapitlet indledes med en diskussion af en aktuel tendens i samfundsdebatten om elevers læring samt en argumentation for, at vi overser væsentlige aspekter ved fænomenet læring, hvis vi alene anskuer læring fra dette ene perspektiv. Derefter præsenteres en situeret læringsforståelse som et bud på en overskridelse af den aktuelle tendens og dens svagheder. I tråd med den situerede læringsforståelse tilbyder kapitlet en række læringsbegreber, som anvendes i en afsluttende analyse af en konkret undervisningssituation. Intentionen med kapitlet er ikke at tilbyde færdige how-to-do-it-anvisninger, men i stedet at tilbyde et læringsteoretisk grundlag, hvorpå læreren kan træffe, begrunde og vurdere sine valg.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogik og lærerfaglighed : 18 bidrag
RedaktørerKaren Marie Hedegaard, Anja Madsen Kvols, Benedikte Vilslev Petersen
Antal sider16
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider135-150
ISBN (Trykt)9788771298680
StatusUdgivet - 2017
NavnLærerens Grundfaglighed

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater