Abstract
Formålet med kapitlet er at tilbyde læringsbegreber, der kan kvalificere og nuancere lærerens refleksioner og handlinger i praksis.
Kapitlet indledes med en diskussion af en aktuel tendens i samfundsdebatten om elevers læring samt en argumentation for, at vi overser væsentlige aspekter ved fænomenet læring, hvis vi alene anskuer læring fra dette ene perspektiv. Derefter præsenteres en situeret læringsforståelse som et bud på en overskridelse af den aktuelle tendens og dens svagheder. I tråd med den situerede læringsforståelse tilbyder kapitlet en række læringsbegreber, som anvendes i en afsluttende analyse af en konkret undervisningssituation. Intentionen med kapitlet er ikke at tilbyde færdige how-to-do-it-anvisninger, men i stedet at tilbyde et læringsteoretisk grundlag, hvorpå læreren kan træffe, begrunde og vurdere sine valg.
Kapitlet indledes med en diskussion af en aktuel tendens i samfundsdebatten om elevers læring samt en argumentation for, at vi overser væsentlige aspekter ved fænomenet læring, hvis vi alene anskuer læring fra dette ene perspektiv. Derefter præsenteres en situeret læringsforståelse som et bud på en overskridelse af den aktuelle tendens og dens svagheder. I tråd med den situerede læringsforståelse tilbyder kapitlet en række læringsbegreber, som anvendes i en afsluttende analyse af en konkret undervisningssituation. Intentionen med kapitlet er ikke at tilbyde færdige how-to-do-it-anvisninger, men i stedet at tilbyde et læringsteoretisk grundlag, hvorpå læreren kan træffe, begrunde og vurdere sine valg.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik og lærerfaglighed : 18 bidrag |
Redaktører | Karen Marie Hedegaard, Anja Madsen Kvols, Benedikte Vilslev Petersen |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Klim |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 1 |
Sider | 135-150 |
ISBN (Trykt) | 9788771298680 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning