Abstract
Kapitlet fremstiller, udfra et idehistorisk perspektiv, tre klassiske læringsteoretiske positioner som udspringer fra psykologien, henholdsvis adfærdspsykologi og social indlæringsteori, kognition og konstruktivisme og sociokulturelle teorier og socialkonstruktivisme.Samtidig bliver relevante temaer med relevans for folkeskolens praksis inddraget i hver af de tre positioner: Klasseledelse i relation til adfærdspsykologi og social indlæringsteori; anvendelsen af Howard Gardners teori om de mange intelligenser under kognition og konstruktivisme og Cooperative Learning under sociokulturelle teorier og socialkonstriktivisme.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Skolens praksis : tilgange til pædagogik, undervisning og læring. |
Redaktører | Brian Degn Mårtensson |
Antal sider | 29 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2013 |
Sider | 31-61 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7281-678-4 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- læring