Læringsbegrebet

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Kapitlet fremstiller, udfra et idehistorisk perspektiv, tre klassiske læringsteoretiske positioner som udspringer fra psykologien, henholdsvis adfærdspsykologi og social indlæringsteori, kognition og konstruktivisme og sociokulturelle teorier og socialkonstruktivisme.Samtidig bliver relevante temaer med relevans for folkeskolens praksis inddraget i hver af de tre positioner: Klasseledelse i relation til adfærdspsykologi og social indlæringsteori; anvendelsen af Howard Gardners teori om de mange intelligenser under kognition og konstruktivisme og Cooperative Learning under sociokulturelle teorier og socialkonstriktivisme.
    OriginalsprogDansk
    TitelSkolens praksis : tilgange til pædagogik, undervisning og læring.
    RedaktørerBrian Degn Mårtensson
    Antal sider29
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo
    Publikationsdato2013
    Sider31-61
    ISBN (Trykt)978-87-7281-678-4
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • læring

    Citationsformater