Læringsdesign og didaktisk råderum i videregående uddannelse: manual eller inspirationskatalog

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Læringsdesigns, forstået som en formgivning af undervisning i en for andre tilgængelig form, har vundet indpas de senere år især på institutioner for videregående uddannelser. Artiklen sætter fokus på en relativ underbelyst side af læringsdesigns, som vedrører opretholdelsen af et didaktisk råderum for de undervisere, der skal anvende læringsdesign, men ikke selv har medvirket i udviklingen af dem. Heri ligger en grundlæggende modstilling, som rejser en række spørgsmål. På basis af studier fra et afsluttet forskningsprojekt undersøges didaktiske råderum i udviklingen og anvendelsen af læringsdesigns. Ved hjælp af videndelingsteori kombineret med didaktisk teori fremstiller artiklen fire modsætningsfyldte tematikker i spændingsfeltet mellem formgivning, deling og genanvendelse af læringsdesigns. Hver af disse tematikker udfoldes og begrundes i artiklen, og på basis heraf udvikles nye begreber, der kan tjene til belysning af egenskaberne ved læringsdesigns med henblik på at fastholde og styrke didaktiske råderum for undervisere.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Uddannelsesvidenskab
Vol/bind2
Sider (fra-til)2-19
Antal sider18
ISSN2794-3445
DOI
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • instructional design
  • learning design
  • læringsdesign
  • teacher autonomy
  • translation theory

Citationsformater