Abstract
Værktøjet ”Læringsramtheder”, er et sammenkog af kritiske begivenheder, der udgør en særlig udfordring i håndteringen af operative indsatser. De enkelte ramtheder stammer fra ph.d.-projektet ”Læring fra operative indsatser – et sociokulturelt perspektiv på hverdagens operative indsatser” (herefter omtalt som forskningsprojektet). Feltstudierne i forbindelse med forskningsprojektet er gennemført i et samarbejde med indsatsledere fra Københavns Brandvæsen – nu Hovedstadens Beredskab, og der er endvidere gennemført feltstudier ved Akut-lægeenheden ved Region Hovedstaden samt ved Brand og Redning og Politiet i Stavanger, Norge.
Forskningsprojektet har løbende fulgt arbejdet i læringsteamet ved Hovedstadens Beredskab og løbende haft givende diskussioner med medlemmerne af læringsteamet samt det øvrige operative mandskab, hvilket blandt andet har resulteret i dette værktøj. Det har været ambitionen at udarbejde et værktøj, der på den ene side har en forskningsmæssig dybde, men på den anden side er så tilgængeligt, at det kan anvendes direkte til at analysere hverdagens operative indsatser gennem brugen af hjelmkameraet som opmærksomheds- og læringsunderstøttende redskab.
Værktøjet sammenfatter generelle udfordringer, som går på tværs af Redningsberedskabet, Politiet og Sundhedsberedskabet i forhold til at tilgå, isolere og vurdere læringspunkter, der ikke blot er knyttet til ”hvad gjorde vi”, men som i højere grad er interesseret i ”hvorfor” og ”hvad”, der ligger til grund for det, som de enkelte aktører gør i håndteringen af hverdagens operative indsatser.
Forskningsprojektet har løbende fulgt arbejdet i læringsteamet ved Hovedstadens Beredskab og løbende haft givende diskussioner med medlemmerne af læringsteamet samt det øvrige operative mandskab, hvilket blandt andet har resulteret i dette værktøj. Det har været ambitionen at udarbejde et værktøj, der på den ene side har en forskningsmæssig dybde, men på den anden side er så tilgængeligt, at det kan anvendes direkte til at analysere hverdagens operative indsatser gennem brugen af hjelmkameraet som opmærksomheds- og læringsunderstøttende redskab.
Værktøjet sammenfatter generelle udfordringer, som går på tværs af Redningsberedskabet, Politiet og Sundhedsberedskabet i forhold til at tilgå, isolere og vurdere læringspunkter, der ikke blot er knyttet til ”hvad gjorde vi”, men som i højere grad er interesseret i ”hvorfor” og ”hvad”, der ligger til grund for det, som de enkelte aktører gør i håndteringen af hverdagens operative indsatser.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Professionshøjskolen Metropol |
Antal sider | 34 |
Status | Udgivet - 7 jan. 2016 |