Abstract
Denne artikel præsenterer erfaringer og udvalgteresultater fra en undersøgelse af kendskab til og potentialer vedrørende arbejdet med lærings-strategier i folkeskolens udskolingsklasser.
Artiklens tema ses som relevant, fordi nyere nordisk forskning viser, at de lærendes kompe-tencer til at regulere egne læringsprocesser er en central kompetence i fremtidige uddannel-seskontekster – og en forudsætning for et vel-fungerende arbejdsliv efter endt uddannelse (Ludvigsen et al., 2014).
Selvregulerende lærende er kendetegnede ved at kunne monitorere egne læringsproces-ser, herunder at anvende domænespecifikke læringsstrategier (Donker et al., 2014). Artiklen viser at der er en sammenhæng mellem i hvor høj grad underviseren tilrettelægger under-visningen ud fra elevcentrerede principper eller om undervisningen bygger på lærercentrerede tilrettelæggel-sesformer. Artiklen peger på at behovet for eksplicit undervisning i lærings-strategier stiger i takt med øget elevcentrering i tilrettelæggelsen.
Artiklens tema ses som relevant, fordi nyere nordisk forskning viser, at de lærendes kompe-tencer til at regulere egne læringsprocesser er en central kompetence i fremtidige uddannel-seskontekster – og en forudsætning for et vel-fungerende arbejdsliv efter endt uddannelse (Ludvigsen et al., 2014).
Selvregulerende lærende er kendetegnede ved at kunne monitorere egne læringsproces-ser, herunder at anvende domænespecifikke læringsstrategier (Donker et al., 2014). Artiklen viser at der er en sammenhæng mellem i hvor høj grad underviseren tilrettelægger under-visningen ud fra elevcentrerede principper eller om undervisningen bygger på lærercentrerede tilrettelæggel-sesformer. Artiklen peger på at behovet for eksplicit undervisning i lærings-strategier stiger i takt med øget elevcentrering i tilrettelæggelsen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | CEPRA-striben |
Udgave nummer | 26 |
Sider (fra-til) | 54-65 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1903-8143 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- læringsstrategier
- selvregulering