Læringsteoretiske tilgange til gruppearbejde

Henriette Duch, Karen Andreasen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel beskæftiger vi os med gruppearbejde som kontekst for læreprocesser. Vi inddrager tre teoretikere og fokuserer særligt på de elementer af deres teorier, der er relevante for gruppearbejde. Først Dewey, som vægter erfaring og handling. Dernæst Kolb, som vægter erkendelsesformer, og endelig Lave og Wenger, der anlægger et situeret perspektiv på læring og læreprocesser. Teorierne beskæftiger sig på hver deres måde med gruppearbejdets processer og potentialer og derved også med argumenter for, hvad der kan spille en rolle i designet af opgaver, der danner udgangspunkt for gruppearbejde. Vi beskæftiger os desuden med, hvad undervisere kan forholde sig til didaktisk. Kapitlet afsluttes med opsummering og refleksioner over forskellige sider af gruppearbejdet og dets rolle i forbindelse med læreprocesser.
OriginalsprogDansk
TitelGruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser – begrundelser og perspektiver
RedaktørerHenriette Duch
Antal sider13
ForlagFrydenlund
Publikationsdato2023
Udgave1
Sider51-63
ISBN (Trykt)9788772166827
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • gruppearbejde

Citationsformater