Abstract
Den nye bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre
(PLC) sætter et fornyet fokus på, hvilke vejlederroller der er brug for
i skolen for at løfte folkeskolereformens ambitioner om elevens
læring og trivsel samt skolens pædagogiske udvikling.
Mange steder er den traditionelle betegnelse skolebibliotekaren
omdøbt til læringsvejlederen, selv om denne ikke er en stats-
autoriseret betegnelse. Denne artikel er optaget af at give et
bud på, hvad begrebet læringsvejlederen rummer, hvorledes
reformen og bekendtgørelsen for skolens pædagogiske lærings-
center efterspørger netop denne type vejledere og hvilken
organiseringsform det pædagogiske læringscenter kan ses i.
(PLC) sætter et fornyet fokus på, hvilke vejlederroller der er brug for
i skolen for at løfte folkeskolereformens ambitioner om elevens
læring og trivsel samt skolens pædagogiske udvikling.
Mange steder er den traditionelle betegnelse skolebibliotekaren
omdøbt til læringsvejlederen, selv om denne ikke er en stats-
autoriseret betegnelse. Denne artikel er optaget af at give et
bud på, hvad begrebet læringsvejlederen rummer, hvorledes
reformen og bekendtgørelsen for skolens pædagogiske lærings-
center efterspørger netop denne type vejledere og hvilken
organiseringsform det pædagogiske læringscenter kan ses i.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Liv I Skolen |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 6-13 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 1398-2613 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2016 |
Emneord
- vejledning