Abstract
De internationale undersøgelser PISA og PIRLS måler læselyst og læseglæde. Hvordan ser
den ud hos danske elever?
De to internationale læseundersøgelser PISA og PIRLS er nok mest kendt for at måle elevers læsekompetence. De måler dog også læselyst. Det sker via spørgsmål, hvor eleverne skal forholde sig
til deres hyppighed af og holdning til læsning. Mens PIRLS undersøger læselyst hos elever i 3. og 4.
klasse, undersøger PISA det hos de 15-årige.
Som tilbagevendende undersøgelser, der gennemføres i en lang række lande, viser PISA og PIRLS
udviklingen i elevernes læselyst over tid og på tværs af landegrænser. Den viden anvendes ofte i
nye forskningsstudier eller i aktiviteter, der har til formål at stimulere børns læselyst.
Artiklen præsetnerer PISA og PIRLS og de fund, der er gjort i de seneste danske PISA- og PIRLS-undersøgelser.
den ud hos danske elever?
De to internationale læseundersøgelser PISA og PIRLS er nok mest kendt for at måle elevers læsekompetence. De måler dog også læselyst. Det sker via spørgsmål, hvor eleverne skal forholde sig
til deres hyppighed af og holdning til læsning. Mens PIRLS undersøger læselyst hos elever i 3. og 4.
klasse, undersøger PISA det hos de 15-årige.
Som tilbagevendende undersøgelser, der gennemføres i en lang række lande, viser PISA og PIRLS
udviklingen i elevernes læselyst over tid og på tværs af landegrænser. Den viden anvendes ofte i
nye forskningsstudier eller i aktiviteter, der har til formål at stimulere børns læselyst.
Artiklen præsetnerer PISA og PIRLS og de fund, der er gjort i de seneste danske PISA- og PIRLS-undersøgelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Vidensunivers - læselyst |
Antal sider | 2 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Nationalt Videncenter for Læsning |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 1-2 |
Status | Udgivet - 2021 |