Abstract

Frilæsning er en vigtig kilde til vækst i ordforråd og baggrundsviden og afgørende for fortsat positiv udvikling af læsevaner og læseforståelse. Derfor må skolen interessere sig for, hvordan den støtter svage læsere i at læse for egen fornøjelses skyld ved både at lytte til tekster og ved at læse konventionelt med øjnene. Denne artikel har baggrund i samtaler om læsevaner og læselyst med 23 elever i ordblindevanskeligheder og giver praktiske anbefalinger til, hvordan lærere kan samarbejde med elever og hjemmet om at styrke frilæsningen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftViden om Literacy
Udgave nummer33
Sider (fra-til)36-44
Antal sider9
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - 15 maj 2023

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • dysleksi
  • læselyst
  • læsevanser
  • ordblinde
  • ordblindevanskeligheder
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Læselyst

Citationsformater