Lad litteraturen virke

Tom Steffensen, Thomas Illum Hansen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Litteraturen skal virke i eleven, hvis undervisningen skal have virkning. Så enkelt kan man formulere hensigten med den undersøgende tilgang til litteraturundervisning, som vi vil præsentere i denne artikel. Centralt står John Deweys erfaringsbegreb og pædagogiske tænkning, der lægger op til en kontekstbaseret og dynamisk forståelse af, hvornår og hvorfor elever engagerer sig i undervisningen. Den dynamiske motivationsforståelse overskrider traditionelle psykologiske opfattelser af læselyst som en statisk størrelse, eleven bringer med sig. Det empiriske grundlag for vores refleksioner er storskalaprojektet Kvalitet i dansk og matematik, hvor vi sammen med læreruddannere og dansklærere eksperimenterede med at udvikle undersøgende litteraturpædagogik i folkeskolens overbygning
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Vol/bind31
Sider (fra-til)28-33
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater