Abstract
Dette kapitel belyser dialogiske feedbackprocesser i et socialaffektivt perspektiv med særligt fokus på psykologisk tryghed. Et dialogisk perspektiv på feedback medfører en ændring i den studerendes traditionelle rolle i feedbackprocessen. Når studerende nu forventes, gennem dialog med læreruddanneren, at udfolde egne forståelser og fortolkninger, sætter det krav til læreruddanneren om at etablere et samarbejdsmiljø, hvor dette er muligt. Forskningen peger på, at tryghed er centralt i socioaffektive feedbackprocesser, så de lærerstuderende ”tør” udtrykke sig ærligt om egne faglige bekymringer, vanskeligheder og fejl. For at opnå det størst mulige læringsudbytte i arbejdet med læreruddannelsens akademiske standarder er det derfor centralt, at lærerstuderende oplever en høj grad af psykologisk tryghed i feedbackprocessen med læreruddanneren. Dette gælder især, når den studerende oplever sig særlig udfordret med læringsopgaverne. Kapitlet knytter det dialogiske feedbackbegreb og psykologisk tryghed til en uddannelseskontekst ved at give bud på, hvordan læreruddanneren kan understøtte etableringen af et trygt samarbejdsmiljø med lærerstuderende.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Feedback i læreruddannelsen |
Redaktører | Kirsten Hyldahl, Preben Olund Kirkegaard, Bent Sortkær |
Antal sider | 11 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 83-93 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7234-302-0 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- dialog
- feedback
- psykologisk tryghed
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Feedback i uddannelse
- psykologisk tryghed