Abstract
Første sæson af det norske tv-serie SKAM er forvandlet til en teateroplevelse på Aveny T. Undervisningsmaterialet her giver mulighed for dels at diskutere og reflektere over de problemstillinger og temaer, som tages op i teaterstykket og dels at udvikle danskfaglige fortolkningskompetencer.
Eleverne skal reflektere over titlen SKAM og overveje, hvilke problemer unge i dag kæmper med. Efter teaterforestillingen kan analysearbejdet fortsætte i klassen. Her drejer opgaverne sig om hovedpersonen Evas identitetsudvikling og de dilemmaer, som Eva og de andre karakterer står i. Der er også perspektiveringsopgaver, der lægger op til at sammenligne med dramaet Et dukkehjem af Henrik Ibsen fra 1879, hvor hovedpersonen Nora også må forlade sin mand for at blive et selvstændigt individ. Der er desuden opgaver, der lægger op til at sammenligne med tv-serien SKAM.
Læringsmål
Eleverne lærer at
● reflektere over unges problemer i SKAM og i jeres egen verden
● reflektere over begreberne skam og skyld
● forklare, hvordan Eva udvikler sig gennem teaterstykket
● udlede det implicitte syn på piger/kvinder
● perspektivere til Et dukkehjem
● sammenlign med tv-serien Skam
Eleverne skal reflektere over titlen SKAM og overveje, hvilke problemer unge i dag kæmper med. Efter teaterforestillingen kan analysearbejdet fortsætte i klassen. Her drejer opgaverne sig om hovedpersonen Evas identitetsudvikling og de dilemmaer, som Eva og de andre karakterer står i. Der er også perspektiveringsopgaver, der lægger op til at sammenligne med dramaet Et dukkehjem af Henrik Ibsen fra 1879, hvor hovedpersonen Nora også må forlade sin mand for at blive et selvstændigt individ. Der er desuden opgaver, der lægger op til at sammenligne med tv-serien SKAM.
Læringsmål
Eleverne lærer at
● reflektere over unges problemer i SKAM og i jeres egen verden
● reflektere over begreberne skam og skyld
● forklare, hvordan Eva udvikler sig gennem teaterstykket
● udlede det implicitte syn på piger/kvinder
● perspektivere til Et dukkehjem
● sammenlign med tv-serien Skam
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2017 |
Udgivelsessted | København |
Udgiver | Aveny T |
Antal sider | 24 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning