Larm og læring: Klasserumsklimaets betydning for elevers læring

Publikation: Working paper/preprintWorking paper

Abstract

Som en replik til de seneste års fokus på den urolige danske folkeskole, undersøger denne artikel, dels hvor meget uro der er i klasseværelserne rundt i Danmark, dels om de danske elever er særlige urolige i forhold til vores nordiske nabolande, og endelig hvad denne uro betyder for elevernes faglige udbytte. Med udgangspunkt i PISA 2003 og ved hjælp af deskriptiv statistik finder artiklen at over halvdelen af de danske 15-årige elever ofte føler sig forstyrret i timerne. Resultatet af en multilevel model viser at denne oplevede uro har en signifikant og betydelig sammenhæng med hvor godt den enkelte elev klarer sig fagligt. Ved nærmere analyse viser det sig desuden, at drenge og børn af forældre uden uddannelse bliver negativt påvirket i særlig grad af uro i klassen. Dette resultat kalder dog på yderligere forskning. Og endelig viser en sammenligning med Sverige og Norge, at de danske elever ikke er støjende i særlig grad.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverCenter for Strategisk Uddannelsesforskning
Antal sider42
StatusUdgivet - 2013
Udgivet eksterntJa
NavnWorking Paper Series CSER WP
Nummer010

Citationsformater