@techreport{b3b0111f2ba0423fa6c176b4929e8202,
title = "Larm og l{\ae}ring: Klasserumsklimaets betydning for elevers l{\ae}ring",
abstract = "Som en replik til de seneste {\aa}rs fokus p{\aa} den urolige danske folkeskole, unders{\o}ger denne artikel, dels hvor meget uro der er i klassev{\ae}relserne rundt i Danmark, dels om de danske elever er s{\ae}rlige urolige i forhold til vores nordiske nabolande, og endelig hvad denne uro betyder for elevernes faglige udbytte. Med udgangspunkt i PISA 2003 og ved hj{\ae}lp af deskriptiv statistik finder artiklen at over halvdelen af de danske 15-{\aa}rige elever ofte f{\o}ler sig forstyrret i timerne. Resultatet af en multilevel model viser at denne oplevede uro har en signifikant og betydelig sammenh{\ae}ng med hvor godt den enkelte elev klarer sig fagligt. Ved n{\ae}rmere analyse viser det sig desuden, at drenge og b{\o}rn af for{\ae}ldre uden uddannelse bliver negativt p{\aa}virket i s{\ae}rlig grad af uro i klassen. Dette resultat kalder dog p{\aa} yderligere forskning. Og endelig viser en sammenligning med Sverige og Norge, at de danske elever ikke er st{\o}jende i s{\ae}rlig grad.",
author = "Bent Sortk{\ae}r",
year = "2013",
language = "Dansk",
series = "Working Paper Series CSER WP",
publisher = "Center for Strategisk Uddannelsesforskning",
number = "010",
address = "Danmark",
type = "WorkingPaper",
institution = "Center for Strategisk Uddannelsesforskning",
}