Abstract
Omstillingen af skoler og dagtilbud til inkluderende lærings- og udviklingsmiljøer har i løbet af de sidste fire-fem år opnået status som et nationalt satsningsområde gennem en række regeringsinitiativer og ministerielle udviklingstiltag. Det betyder at omstillingen til inklusion nu skal forstås som en kerneopgave i ledelse af dagtilbud og skoler. Artiklen beskriver erfaringer fra et ministerielt udviklings- og forskningsprojekt i en kommune, hvor alle dagtilbuds- og skoleledere gennem et år har arbejdet med aktionslæring som metode til udvikling af ’ledelse af inklusion’, og hvor forskerne har udviklet viden om ledernes praksis gennem aktionsforskning. Her beskrives hvordan aktionslæring og aktionsforskning kan kombineres med henblik på at udvikle ledernes praksis og skabe viden om, hvad der karakteriserer et lederskab med et inklusionsperspektiv. Det er en videnskabelsesproces fra individuelle udviklings-aktioner til kollektiv læring, hvilket har dannet grundlag for udvikling og formulering af seks principper for ledelse af inklusion.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 15 jun. 2015 |
Status | Udgivet - 15 jun. 2015 |
Emneord
- social inklusion
- ledelse