Ledelse af innovation i skolen: Om at lede mellem modsatrettede engagementsregimer

Mathilde Hjerrild Carlsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel interesserer sig for betingelser og praksis for ledelse af innovation i folkeskolen. Kapitlet argumenterer for at ledelse af innovation må betragtes i en kontekst af forskellige hensyn. Skolerne i dag står overfor et dobbelt krav om på den ene side at være åbne, eksplorative og nytænkende og samtidig op den anden side levere høje elevresultateter på prædefinerede standardiserede faglige mål i nationale og internationale test og prøver. På baggrund af en undersøgelse på 10 danske skoler viser kapitlet tre forskellige praksisser, som skoleledere anvender for at skabe et produktivt samspil mellem innovativt arbejde og indfrielse af planlagte standardiserede mål.
OriginalsprogDansk
TitelAt lede efter læring : Ledelse og organiseringer i den reformerede skole
RedaktørerHelle Bjerg, Nana Vaaben
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2015
Sider339-355
Kapitel15
ISBN (Trykt)978-87-593-2222-2
StatusUdgivet - 2015
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation

Citationsformater