Abstract
Denne artikel handler om samspillet mellem vejledning som funktion, ledelse og de organisatoriske processer i skolen. Det er artiklens ambition at argumentere for nogle særlige ledelsesmæssige fokuseringer i en skoleorganisation hvor vejledningsfunktioner af forskellige grunde ser ud til at skulle fylde mere og mere. Artiklen er således skrevet i et ledelsesperspektiv men vil samtidig bestræbe sig på at gøre et organisatorisk blik relevant for dem der varetager vejledningsfunktioner i praksis.
I et organisatorisk perspektiv kommer vejledningsfunktioner til at handle om ledelse, og artiklen tegner derfor indledningsvist et billede af hvordan man kan forstå ledelsesbetingelserne i en organisation som skolen: uden en sådan forståelsesramme risikerer konteksten for vejledningsfunktionerne at blive en art black box hvor ledelseskraften bliver prisgivet tilfældigheder. Omvendt er valget af forståelsesramme ikke uskyldigt men sætter samtidig præmisserne for hvordan vi kan iagttage vejledningsfunktionen og dens muligheder i den organisatoriske udvikling.
I et organisatorisk perspektiv kommer vejledningsfunktioner til at handle om ledelse, og artiklen tegner derfor indledningsvist et billede af hvordan man kan forstå ledelsesbetingelserne i en organisation som skolen: uden en sådan forståelsesramme risikerer konteksten for vejledningsfunktionerne at blive en art black box hvor ledelseskraften bliver prisgivet tilfældigheder. Omvendt er valget af forståelsesramme ikke uskyldigt men sætter samtidig præmisserne for hvordan vi kan iagttage vejledningsfunktionen og dens muligheder i den organisatoriske udvikling.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Vejledning : Teori og praksis |
Antal sider | 14 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | KvaN |
Publikationsdato | 2014 |
Sider | 69-83 |
Artikelnummer | 4 |
ISBN (Trykt) | 978-87-92871-61-9 |
Status | Udgivet - 2014 |
Navn | Teori og praksis |
---|
Emneord
- ledelse
- vejledning