Ledelse af vejledelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Denne artikel handler om samspillet mellem vejledning som funktion, ledelse og de organisatoriske processer i skolen. Det er artiklens ambition at argumentere for nogle særlige ledelsesmæssige fokuseringer i en skoleorganisation hvor vejledningsfunktioner af forskellige grunde ser ud til at skulle fylde mere og mere. Artiklen er således skrevet i et ledelsesperspektiv men vil samtidig bestræbe sig på at gøre et organisatorisk blik relevant for dem der varetager vejledningsfunktioner i praksis.
I et organisatorisk perspektiv kommer vejledningsfunktioner til at handle om ledelse, og artiklen tegner derfor indledningsvist et billede af hvordan man kan forstå ledelsesbetingelserne i en organisation som skolen: uden en sådan forståelsesramme risikerer konteksten for vejledningsfunktionerne at blive en art black box hvor ledelseskraften bliver prisgivet tilfældigheder. Omvendt er valget af forståelsesramme ikke uskyldigt men sætter samtidig præmisserne for hvordan vi kan iagttage vejledningsfunktionen og dens muligheder i den organisatoriske udvikling.
OriginalsprogDansk
TitelVejledning : Teori og praksis
Antal sider14
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKvaN
Publikationsdato2014
Sider69-83
Artikelnummer4
ISBN (Trykt)978-87-92871-61-9
StatusUdgivet - 2014
NavnTeori og praksis

Emneord

  • ledelse
  • vejledning

Citationsformater