Ledelse gennem ressourcepersoner

Dorethe Bjergkilde, Helle Bjerg

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Dette kapitel handler om, hvordan der aktuelt ledes på læreres professionelle udvikling gennem brug af ressourcepersoner. Ressourcepersonerne ses som en form for distribueret ledelse af forandring i skolen, hvor de varetager ledelsesfunktioner, men også skaber behov for ledelse og dermed ledelsesopgaver for den formelle skoleledelse. I dette kapitel ser vi nærmere på, hvordan ressourcepersonernes rolle i skolen er blevet intensiveret og ekstensiveret over tid, og vi diskuterer, hvilke opgaver, udfordringer og muligheder denne udvikling skaber for ressourcepersonerne og for skolens formelle ledelse.
    OriginalsprogDansk
    TitelPædagogik og Skoleledelse : En Håndbog for Skoleledere
    RedaktørerAnders Balle
    Antal sider121
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2016
    ISBN (Trykt)978-87-412-6420-2
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • folkeskolen
    • ledelse

    Citationsformater