TY - GEN
T1 - Ledelse i forandring
T2 - Evaluering af Odense Kommunes nye ledelsesstruktur på daginstitutionsområdet
AU - Skovdal, Steffen
AU - Dahler-Larsen, Anne Marie
AU - Christensen, Søren Kai
AU - Andersen, Henriette Bondo
PY - 2009/12
Y1 - 2009/12
N2 - Rapporten er en slut-evaluering af Odense Kommunes indførelse af ny ledelsesstruktur på daginstitutionsområdet, hvor man i 2006 startede et forsøg, hvor man gik fra en struktur med 147 daginstitutioner til en ny struktur med 29 områdeinstitutioner - hver med 3-7 børnehuse under sig. På baggrund af indsamlede praksisfortællinger fra mange forskellige interessenter på daginstitutionsområdet giver evalueringen et bud på den nye strukturs landvindinger og fortsatte udfordringer. Rapporten belyser følgende områder: udviklingen i det organisatoriske samarbejde; de selvejende institutioners situation; opbygningen af identitet og fællesskab i den nye organisation; udviklingen af teamledelse, netværk og kvalitet i ledelse; de daglige børnehuslederes rolle og vilkår; den menneskelige og økonomiske ressourcesituation; samarbejdet mellem børnehusene; den pædagogiske udvikling, videndeling og efteruddannelse samt spørgsmålet om professionalisering af opgaveløsningen. Der gives gennem en handlingsplan et bud på hvordan evalueringens resultater kan medvirke til en udvikling af praksis.
AB - Rapporten er en slut-evaluering af Odense Kommunes indførelse af ny ledelsesstruktur på daginstitutionsområdet, hvor man i 2006 startede et forsøg, hvor man gik fra en struktur med 147 daginstitutioner til en ny struktur med 29 områdeinstitutioner - hver med 3-7 børnehuse under sig. På baggrund af indsamlede praksisfortællinger fra mange forskellige interessenter på daginstitutionsområdet giver evalueringen et bud på den nye strukturs landvindinger og fortsatte udfordringer. Rapporten belyser følgende områder: udviklingen i det organisatoriske samarbejde; de selvejende institutioners situation; opbygningen af identitet og fællesskab i den nye organisation; udviklingen af teamledelse, netværk og kvalitet i ledelse; de daglige børnehuslederes rolle og vilkår; den menneskelige og økonomiske ressourcesituation; samarbejdet mellem børnehusene; den pædagogiske udvikling, videndeling og efteruddannelse samt spørgsmålet om professionalisering af opgaveløsningen. Der gives gennem en handlingsplan et bud på hvordan evalueringens resultater kan medvirke til en udvikling af praksis.
KW - ledelse
M3 - Rapport
VL - 1
BT - Ledelse i forandring
CY - UCL
ER -