Ledelse mellem brande, blomstringer og braklægninger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet sætter fokus på ledelse og ledelsespraksisser i forbindelse med skoleudvikling. Det er en grundlæggende problemstilling, at der eksisterer relativt lidt viden om, hvilke ledelsespraksisser der faciliterer, at lærere og ledere arbejder processuelt og gør skoleudvikling i et hverdagsperspektiv. Derfor sættes her situationer og praksisser i centrum for en analyse, der viser, hvorledes lærere og skoleledere overkommer udfordringer med skoleudvikling, der fremmer innovativ undervisning med integration af it. Det er kapitlets centrale empiriske pointer, at skoleudvikling for at fremme innovativ undervisning med it ofte drives ved at spænde særlige innovative og it-interesserede ambassadører foran projekter, og at et nuanceret blik for de mange forskellige situationer på gulvet i hverdagen, der kan lede skoleudvikling, derved ofte tabes. På baggrund af denne udfordring peger kapitlet på, at der er behov for øget fokus på processuel ledelse gennem det, vi vil kalde hverdagsledelse. Vi giver nogle konkrete bud på hverdagsledelse via to såkaldte empiriske billeder, som er hentet fra forskellige delprojekter i demonstrationsskoleforsøgene.
OriginalsprogDansk
TitelSkoleudvikling med IT : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg 1
RedaktørerThomas Illum Hansen, Marianne Georgsen, Stefan Ting Graf, Jeppe Bundsgaard, Charlotte Krog Skott
Antal sider21
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato20 aug. 2018
Udgave1
Sider186
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788771844122
StatusUdgivet - 20 aug. 2018
NavnDidaktiskse studier
Nummer3

Citationsformater